Media Mar 20, 2026

Nieuws in eenvoudige taal: de geheime shortcut naar vloeiend Duits

EspressoGerman.comEspressoGerman.com

Een van de grootste frustraties voor B1-leerders is proberen naar het avondnieuws (Tagesschau) te kijken. De presentatoren spreken snel, de woordenschat is politiek, en de grammatica is complex. Uiteindelijk heb je het gevoel dat je niets hebt geleerd.

De oplossing? Nachrichten in Leichter Sprache (nieuws in eenvoudige taal).

Dit is een beweging in Duitsland om informatie toegankelijk te maken voor iedereen, inclusief taalleerders. Hier zijn de beste bronnen om op de hoogte te blijven terwijl je studeert.

1. Deutschlandfunk (DLF) – Nachrichten leicht

Nachrichten leicht
Dit is de gouden standaard. Ze bieden een wekelijkse samenvatting van het wereldnieuws, geschreven in heel duidelijke, korte zinnen.

Het voordeel: elk artikel heeft ook een audioversie waarin de spreker langzaam en duidelijk praat. Perfect voor "shadowing" (nazeggen wat je hoort om je uitspraak te verbeteren).

ZDF Logo!

Technisch gezien is Logo! een nieuwsprogramma voor kinderen. Maar het is ook een ongelooflijk hulpmiddel voor volwassenen. Ze leggen complexe onderwerpen uit, zoals inflatie of verkiezingen, met eenvoudige graphics en heldere taal.

Waar vind je het: zoek naar "Logo!" in de ZDF Mediathek of op YouTube.

Waarom dit werkt voor je brein

Wanneer je luistert naar "Leichte Sprache," hoeft je brein niet te worstelen met het ontcijferen van de grammatica. Daardoor kan het zich richten op het opbouwen van woordenschat. Het geeft je meer zelfvertrouwen, omdat je het nieuws echt begrijpt.

Oefen vandaag nog

Kies één artikel van Nachrichten leicht en probeer het in drie zinnen samen te vatten.

Wil je oefenen met je eigen nieuwsbericht? Ga dan naar onze Verhalenbibliotheek, waar we "nieuwsstijl"-verhalen hebben om die formele Duitse toon onder de knie te krijgen.


Wat is jouw favoriete manier om op de hoogte te blijven van Duits nieuws? Luister je liever naar podcasts of lees je liever de krant? Log in en deel hieronder je bronnen!

Reacties

Nog geen reacties. Wees de eerste om je gedachten te delen!